Barn spelar fotboll

De flesta vuxna är överens om att barn inte är vuxna och därmed inte heller ska behandlas som vuxna, eller? Det tycker jag gäller även inom idrotten. Barn ska inte tränas som vuxna utan på deras villkor. Oftast fungerar detta väldigt bra. Men vad händer med dessa beskedliga vuxna typer när barnen ska spela match...

Våra barn spelar fotboll och när den äldre spelar sina matcher går det lugnt till även bland de vuxna. Men när den yngsta spelar så händer något med de vuxna. Inte i vårat lag (vad jag sett) men motståndarlaget. Vid en match sprang tränaren/coachen längs efter långsidan och skrek åt de stackars barnen att de skulle kriga om bollen. En annan gång så bevittnar vi hur en kille kommer ensam mot målvakten medans sexton (jag räknade dem!) hejar på. Vad tror ni händer...
Killen missar och samtliga sexton vuxna utbrister Neeeeeeej!

Smidigt! Tror ni den killen bygger upp sitt självförtroende?? Förmodligen kommer han inte vid nästa liknande läge försöka sig på en fint ala Zlatan utan förmodligen minnas detta kollektiva Neeeeej!

Efter matchen bjuds barnen på saft och bullar. Trevligt att få fika med sina motståndare kan tyckas. Jag som moraltant ser det istället som ett ypperligt tillfälle att odla dåliga vanor hos de stackars små barnen. Varför kan vi inte istället bjuda på en macka eller en banan? Kanske skulle detta kunna ge barnen en vink om vad som kan var bra att äta efter en match och så får kroppen i sig lite nyttigheter som behövs efter en match. Eller tänker andra annorlunda?

Är jag bara en knasig moraltant eller mån om att mina och andras barn ska vilja stanna kvar inom idrotten så länge som möjligt?! Tänker andra som jag eller...

...och nu är bygglovet inlämnat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0