Inskolning på fritids och rostig morakniv

Igår började killarna på Fritids. E på en helt ny skola och L på "samma gamla". Orkar inte berätta så mkt mer om E:s inskolning utan infogar mailet jag skickat till rektorn...

Igår var första dagen då E skulle vara på Fritids. Eftersom vi inte fått någon information om var han överhuvudtaget skulle vara tog jag ut en semesterdag för att kunna vara med under dagen.

Med stor spänning och förhoppningar om den nya skolan/fritids begav vi oss dit. Tyvärr blev vi MYCKET besvikna. Vi föräldrar ville inte visa eller tala om besvikelsen men när E själv tog upp det på kvällen så kan jag inte längre hålla inne.


När vi kom till Fritids så varken visade någon oss runt trots att vi bad om det. Än värre tyckte jag var att ingen visade E (och en annan kille som kom samtidigt) vad man kan göra och vilka grejer som finns. Trots att jag påtalade att vi aldrig varit på sjöfruskolan tidigare och efterfrågade detta.


Däremot blev vi förklarade att barnen inte får vara ute på gården men att de skulle gå till äventyrslekparken på em, det lät skoj tyckte både E och jag. Jag lämnade E där vid 11 och skulle hämta honom 13. När jag hämtar honom och frågar hur han haft det säger han att det var URTRÅKIGT. De hade inte fått gå till äventyrslekparken utan hade istället gått till skattelden (ett dagis). Kul tyckte jag och frågade vad de gjort där. Då berättar han att de gått omkring på gården eftersom det inte fans "något att göra".  Såg även den stund som jag var där att flertalet barn "hängde" i soffan utan att ha något att göra.


Våran första dag på Sjöfruskolan avslutas så med att lillebror hittar en rostig morakniv (förmodligen byggarbetarnas) på skolans cykelparkeringen.


Vi är jättebesvikna både barn och föräldrar men vi har försökt förklara för E att vi måste ge detta en chans. Men det känns inte bra!

Varken i mina eller svärmors (hon är själv pedagog) ögon är skolan i det skick att det ska bedrivas verksamhet där. Detta måste lösas snarast! Vi kan inte "låsa in" barnen för att utemiljön är en byggarbetsplats. (Vi betalar för en fungerande fritidsverksamhet och inte en förvaring!)

Däremot fungerar lilla L:s fritids fantastiskt bra. HEJA Tomtebogård! Ni är bäst!! Han ville inte gå hem utan bara längtar att få vara där mer!

Så då har jag redan fått presentera mg som "mamman som inte tolererar vad som helst" eller låt så kalla mig för den jobbiga mamman ;) Men det bjuder jag på...


Kommentarer
Postat av: Erran

Usch då, det där lät inte alls bra. Första intrycket som är så viktigt! Är det så att man för tillfället inte kan vara utomhus så måste ju pedagogerna ta med dem på utflykter utanför skolan. Har du fått något svar från rektorn?

2009-08-13 @ 12:37:57
Postat av: Ou

Näpp inget svar än men hon har nog inte läst mailet eftersom jag begärt läskvitto och inte fått det än. Når helle rinte henne per tel... :(

2009-08-13 @ 13:19:52
URL: http://dressyrtant.blogg.se/
Postat av: Anonym

Verkar som att pedagogerna behöver läsa om just pedagogikkursen på fler ställen! Bedrövligt. Men vi får inte sluta hoppas, saker brukar kunna ordna sig om man ger det lite tid.

2009-08-13 @ 16:08:11
URL: http://mittlillabo
Postat av: Mia

Ursch vad jobbigt, fritids och första skolåren ska vara det absolut roligaste som finns. Jätte viktigt! Hoppas hoppas att ni hittar en bra lösning.

2009-08-13 @ 21:23:33
URL: http://knasboll999.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena

Good going "jobbiga mamman" om ingen annan säger det du skrivit här vem gör det?

Tycker du gjorde helt RÄTT!

2009-08-15 @ 22:17:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0