Foderstat

Tycker det är otroligt svårt att utfodra sina hästar rätt.

Flertalet gånger har jag bett och fått hjälp av olika foderrådgivare. Men ändå är det svårt...

Rio som idag är 5 år ca 170cm hög, en ganska "lugn/slö/sävlig" häst äter i dagsläget

10 kg hö
1½ kg KRAFFT Groov 125
1 kg KRAFFT Sport
0,5 kg KRAFFT Muskel
1 liter (mätt torr) Betfor (efter arbete ej när han vilar)

Enligt mig tycker jag det är ganska mycket men ändå tycker jag att han är lite väl "slim". Eller han har inget fett att ta av och skulle behöva lite "rundare former". Idagsläget rids/motioneras han vanligen 5 dagar i veckan. Väldigt varierat; longering/löshoppning ca 1 dag/vecka, uteritt ca 2-3 dgr samt ridhus 1-2 dgr.

Hur mycket foder ger ni era hästar? Har ni något tips på foder för att få hästarna rundare?


Kommentarer
Postat av: emily

Vi gav Ella Krafft Protein, ett tag var vi uppe på 3 kg k 125 så då blev det också billigare att byta. Det funkade bra :-) dock har jag bytt till krafft musli nu eftersom det ska vara bättre för magsårshästar.

2011-02-09 @ 08:12:25
URL: http://livetmedella.blogg.se/
Postat av: Anna

Vanlig hederlig havre! Absolut det bästa! Naturligt utan tillsatser. Jag är lite allergisk mot pelleterade fodermedel. Havre kan kompletteras med müsli och/eller betfor. (betfor mest för smakens skull)!

2011-02-09 @ 09:07:52
Postat av: Johanna V.

Har du testat med vanligt korn? ;) Det sägs ju vara fettbildande men även energigivande, dock inte på samma sätt som havre. Krama Rio från mig!

2011-02-16 @ 23:29:34
URL: http://feelmypainanima.blogg.se/
Postat av: Bettan

Majsan är 175 och lite samma typ som Rio. Han blir aldrig tjock men väldigt pigg. Han får 20 kg hösilage (som han äter upp!!!) och 2 kg Krafft grund som normalfoderstat. I vila får han bara ½ kg kraft, och under hårdare arbetsadagar får han ett ½ kg krafft mer och äver extra salt. Han får alltid 1/4 skopa betfor varje dag.

Calisto däremot är normal/normal-slö men inte helt lättfödd och får 13-15 kg hösilage och 3kg hederlig havre. Kompletterar här med miner blå och 1/4 betfor per dag. Han äter inte upp all havre på morgonen utan äter "efterrätten" när han kommer in från hagen :)Jag tror mina hästar får mer hö än de flesta, men de är ute i hagen från morgon till kväll. Under sommarhalvåret ger jag knippat hö då får de 13 resp 10 kg hö.

2011-02-23 @ 08:32:49
Postat av: Åse

Att fråga om foder kan i många fall sättas med likhetsteckan med frågan "Hur långt är ett snöre?" Med de "problem hästar" jag har haft, har jag testat och mixtrat med det mesta, men nu för tiden börjar jag alltid med att kontrollera att grovfodret håller god kvalité, och balansera foderstaten efter detta. Ofta behövs det inte så mycket kraftfoder för våra s.k. sport hästar, det viktigaste, tycker jag, är ett bra hö. Med det får hästen i sig nästan allt vad den behöver. Ett taskigt grovfoder är däremot mer besvärligt... Du skrev inte vilken typ av hö som Rio äter, men troligen torrhö sett till mängden. Är det bra ? Ge mer ? Jag tror att många hästägare ger sina hästar allt möjligt "gott och nytt och spännande", men det är nog i många fall, sett till hästen näringsbehov, inte nödvändigt för hästens hälsa. Gott däremot, ja det tycker nog de flesta hästar om dagens alla möjliga tillskott och pelletsvarianter. Jag använder min krafft mer som belöning än foder :0) Hoppas vi få se Er in action snart, kram från Norrbotten :0)

2011-03-21 @ 17:28:19
URL: http://www.jagbloggar.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0