Pass på...

Arbetet kallar och idag var första arbetsdagen. Dax att öppna almanackan som varit hyfsat orörd under semestern. Hoppsan jag ska visst till Bryssel om ungefär tre veckor. Självklart visste jag att jag ska till Bryssel i höst men inte redan om tre veckor... Kanske dags att fixa ett pass så jag får komma på besök i "parlamentet".

Sagt och gjort jag stegar iväg till polisstationen och en hjälpsam kvinna hjälper mig till rätta. När hon sedan ska kolla om uppgifterna stämmer så frågar hon mig:
- Vill du att jag tar bort att du är född i Finland?

What?! Varför ska man ta bort det? Aldrig i mitt liv, det är en del av min identitet och det är jag stolt över (iaf idag). När jag var yngre skämdes jag när mina föräldrar pratade finska på offentlig plats eller än värre när någon kompis var med. Det var helt ok hemma men inte när andra hörde på....

Idag tycker jag det är coolt att kunna flytande finska och jag ÄR finne och det får gärna stå i mitt pass för det är en del av min identitet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi kom visst aldrig förbi i helgen - men ni bor väl kvar ett tag...

2009-08-10 @ 23:30:17
URL: http://mittlillabo

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0