Härskarteknik

Härskarteknik syftar på olika sociala manipulationer varmed en dominant grupp behåller sin position (i en synlig eller osynlig hierarki) gentemot personer från andra grupper. (Wikipedia)

Detta bemötande fick jag i förra veckan. Vad säger man? Jag blir inte längre stressad eller ledsen utan har insett att det finns personer som använder sig av denna metod. Däremot kan jag säga att ett första intryck tar fem sekunder att skapa sedan är det kört, eller det är i alla fall mycket svårt att ändra på det första intrycket...

Ungefär nedanstående bemötande fick jag i ett möte med en person som arbetar högt uppsatt inom näringslivet;

Tidsmetoden. Många använder tid för att tysta ned andra: "Jag är äldre än vad du är" eller "Jag har varit med längre i det här gänget än vad du har varit".  

Jag blev inte arg men kan för inget i världen förstå detta beteende. ..Kanske borde köpa Elaine Bergqvists bok och lära mig mera...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0